Prelegenci

Dr Temple Grandin jest jedną z najbardziej utytułowanych i znanych osób w spektrum autyzmu na świecie.
Zdiagnozowana jako osoba z autyzmem w 1950, doktor zootechniki oraz profesor na Colorado State University.
W 2010 roku uznana za jedną ze 100 najbardziej wpływowych osób na świecie wg. magazynu „Time” – została wyróżniona i doceniona za swoją pracę naukową i działania samorzecznicze.
Jej życie zostało przeniesione na ekran w filmie produkcji HBO „Temple Grandin”, z udziałem Claire Danes.
Autorka wielu książek na temat spektrum autyzmu, między innymi bestselerowej
„Ja to widzę tak. Osobiste spojrzenie na autyzm i zespół Aspergera”,
„Myślenie obrazami”,
„Mózg autystyczny”,
„Kochaj i pomóż dorosnąć”,
„Autyzm. Przewodnik. 9 postaw wspierających rozwój dzieci w spektrum autyzmu”
i wielu innych.

Dr Temple Grandin od lat angażuje się w działania podnoszące świadomość i edukujące na temat spektrum autyzmu. Laureatka wielu prestiżowych nagród i tytułów, podróżuje po całym świecie z wykładami, wspiera działania wielu fundacji i organizacji. Jest bez wątpienia jednym z największych autorytetów na świecie w temacie spektrum autyzmu.

Prof. Tony Attwood

Profesor Tony Attwood jest psychologiem klinicznym.
Odkąd w 1975 roku otrzymał tytuł psychologa klinicznego w Anglii, specjalizuje się w  spektrum autyzmu.
Obecnie prowadzi prywatną praktykę, a także jest adiunktem na Uniwersytecie Griffith w Queensland oraz starszym konsultantem w Minds and Hearts clinic w Brisbane.
Jego książka „Zespół Aspergera – przewodnik dla rodziców i profesjonalistów” sprzedała się w ponad 400 000 egzemplarzy i została przetłumaczona na 27 języków.
Kolejna książka, „Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik”, opublikowana w październiku 2006 roku, sprzedała się w ponad 300 000 egzemplarzy, została przetłumaczona na 18 języków i jest jednym z głównych, światowych podręczników na temat zespołu Aspergera. Ponadto, profesor jest autorem wielu opublikowanych przez Jessica Kingsley Publishers, Future Horizons Inc. i Guilford Press książek.
Wielokrotnie występował jako główny mówca na setkach konferencji w Australii i na całym świecie.
Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rodziców, specjalistów oraz osób z zespołem Aspergera.
Jest wybitnym autorem artykułów naukowych i książek na ten temat.
Jako praktyk psycholog, pracował z tysiącami osób w spektrum autyzmu, w każdym wieku.

Prof. Tony Attwood gościł osobiście w Polsce w maju 2022 roku na współorganizowanej przez Fundację Prodeste & Fundację Aleklasa konferencji „Autyzm. Ewolucja”.
Jest to dla nas ogromny zaszczyt, że wyraził chęć ponownego „odwiedzenia” nas – tym razem online, jednak fakt, że ponownie przyjął nasze zaproszenie traktujemy jako ogromne wyróżnienie dla obu naszych fundacji.

Dr Camilla Pang, samorzeczniczka w spektrum autyzmu i ADHD, autorka bestsellerowej książki „Explaining humans” („Jak działają ludzie”), biolożka.
Jak sama pisze o sobie – „Pobłogosławiona solidną kombinacją ASD, ADHD i doktoratu – używam mocy neuroróżnorodności, aby poruszać się po niedocenianych połączeniach tego, jak ludzka psychologia może wykraczać poza normę.
Badanie ludzi i analogicznych rozwijających się systemów jest moją życiową pasją, która karmi się książkami, obserwacją i zawiłością zmysłów, które przetwarzam przez soczewki nauki i sztuki w moim pisaniu.
Moja pierwsza książka nosi tytuł „Jak działają ludzie” – rzuca światło na szersze obrazy norm społecznych i opowiada o neuroróżnorodności jako ukrytym skarbie ewolucji człowieka.

Prof. Marek Kaczmarzyk – biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca, autor artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia oraz podręczników i programów szkolnych.
Specjalista w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania.
Autor wielu książek, w tym znanej zapewne wielu rodzicom książki
„Szkoła neuronów: o nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”,
„Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem”.
Prowadzący stronę na FB Neurodydaktyka doktora Kaczmarzyka.

Wojciech Kreft i Jakub Kreft, współtwórcy Unicorn VR World.
Opowiedzą o pozytywnej stronie wirtualnej rzeczywistości i jej wpływie na wspieranie rozwoju dzieci i dorosłych w spektrum.

Wojciech Kreft

Psycholog, doradca zawodowy, trener i e-trener, terapeuta VR, wykładowca akademicki. Praktyk w zakresie tworzenia nowoczesnych narzędzi i programów komputerowych w dziedzinie psychologii, doradztwa zawodowego, terapii VR.

Wykładowca akademicki na wielu uczelniach w Polsce.
Współautor pierwszej Metodologii tworzenia Indywidualnych Planów Działania.
Autor koncepcji i koordynator wdrożenia innowacyjnej sieci Mobilnych Centrów Informacji Zawodowej OHP oraz Szkolnych Ośrodków Kariery (SzOK-ów).
Współtwórca innowacyjnego start-upu Unicorn VR World – tworzącego innowacyjne rozwiązanie w terapii dzieci z SPE wykorzystujące technologię wirtualnej rzeczywistości (VR) – www.unicornvr.world

Jakub Kreft 

Programista AR/VR w silniku Unity z 5 letnim doświadczeniem rynkowym – tworzenie zarówno aplikacji wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości jak i aplikacji na komputery i systemu mobilne. Fan nowych technologii i samodzielnego rozwijania swoich umiejętności.
Mówca podczas TEDx Warsaw 2017.
Zwycięzca 2 edycji programu Szkoła Pionierów 2020, organizowanego przez Państwowy Fundusz Rozwoju (PFR).
Współtwórca i CEO innowacyjnego startupu Unicorn VR World.

Marcin Siekański – historyk, doświadczony szkoleniowiec Game Based Learning i grywalizacji, pedagog, publicysta.
Jeden z pionierów wykorzystywania gier i ich systemów w procesie szeroko pojętej edukacji, rozwijania umiejętności i kształtowaniu zachowań.
Autor publikacji w obszarze relacji nowoczesnych technologii z edukacją i społeczeństwem.
Przeciwnik obecnego systemu edukacyjnego, który uważa za szkodliwy i będący zaprzeczeniem funkcji jakie ma spełniać, łącznie z podstawową „Primo non nocere”.
Prelegent na prestiżowym wydarzeniu Tedx Poznań: wykład „ Gry w edukacji – fikcja czy bliska rzeczywistość ?”
Członek zespołu ekspertów Fundacji Teach for Poland, która działa na rzecz niwelowania nierówności edukacyjnych i podnoszenia jakości systemu kształcenia tak, by każde dziecko w Polsce miało szansę odkryć i rozwinąć swój potencjał w czasie trwania ich edukacji formalnej.
Członek zespołu ekspertów MEiN do prac nad przygotowaniem projektu polityki cyfryzacji edukacji.

Agnieszka Chmara-Pokrzywka jest psycholożką, ukończyła Uniwersytet Jagielloński.
W czerwcu 2020 roku założyła razem z Kamilem Pokrzywką projekt Minecraft dla Asów, który wspomaga rozwój i integrację dzieci neuroatypowych, wykorzystując do tego nowe technologie.
Od stycznia 2022 roku współprowadzi również Fundację MONA – Miejsce dla Osób Neuroatypowych.
Na co dzień prowadzi terapię dla młodzieży i dorosłych.
Interesuje się psychoterapią poznawczo-behawioralną oraz systemową.

Kamil Pokrzywka jest elektromechanikiem, który w 2020 roku współzałożył razem z Agnieszką Chmarą-Pokrzywką projekt Minecraft dla Asów, a od 2022 roku współprowadzi także Fundację MONA – Miejsce dla Osób Neuroatypowych.
W projekcie i fundacji zajmuje się aspektami technologii i informatyki, pracując nad łączeniem ich z psychologią.

Ewa Furgał – założycielka i prezeska Fundacji Dziewczyny w Spektrum, autorka książki Dziewczyna w spektrum (Biała Plama, 2022).
Edukatorka i aktywistka współpracująca z organizacjami równościowymi od ponad 20 lat, laureatka Nagrody Fundacji Polcul za działalność obywatelską.
Publikowała m.in. w „Miesięczniku Znak”, „Krytyce Politycznej”, „Newsweeku Psychologia”, „Terapii Specjalnej” i „Psychologii w Praktyce”.
Członkini Ashoki.

Jan Gawroński

Szesnastolatek w spektrum autyzmu i z milionem innych zalet.
Samorzecznik, społecznik, działa w Fundacji Autism Team,  Inicjatywie Obywatelskiej „Chcemy całego życia!”
Pomysłodawca i organizator Klubu Świadomej Młodzieży, który  zrzesza dzieci i młodzież w spektrum autyzmu. 
Aktor grupy teatralnej Autentyczni Artyści.
Jeden z bohaterów książki pt. Young Power 30 historii o tym jak młodzi zmieniają świat oraz „Nie powiem Ci, że wszystko będzie dobrze” autorstwa Justyny Sucheckiej.

Podczas wydarzeń strajkowych pod Sejmem w maju 2018 r. odczytał apel do władz o pomoc dla osób z niepełnosprawnościami.
Autor „listu do minister”,  który wzmocnił kampanię dot. środowiskowych domów samopomocy typu D dla osób z autyzmem i niepełnosprawnością sprzężoną.

Koordynator akcji społecznej Jestem-Mogę-Będę, której celem jest promocja samorzecznictwa dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu oraz inicjator Lekcji Różnorodności.
Współtwórca kampanii społecznych „Jestem bądź ze mną”, „Nasze prawa to podstawa.
Janek wspólnie z młodzieżą w Klubie opracował i upowszechnił „Postulaty na dobre życie” – które stały się głosem autystycznej młodzieży, szczególnie narażonej na różne formy wykluczenia społecznego.
We współpracy z koalicją organizacji współorganizował kampanię Dzieciństwo bez przemocy.
Dorosłość bez lęku z okazji 2 kwietnia – Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, w której apelował o świat „przyjazny dla autyzmu” i poszanowanie praw dzieci z niepełnosprawnościami.
Janek nieustannie prowadzi interwencje, pisze listy, zwraca uwagę na poważne problemy społeczne osób w spektrum autyzmu i innymi niepełnosprawnościami.
W październiku 2019 r. stanął na czerwonej kropce TEDX Kids pod czujnym okiem psycholożki Doroty Zawadzkiej, aby wygłosić mowę na temat potęgi różnorodności.
W 2020 r. uhonorowany LODOŁAMECZEM Specjalnym za szczególną wrażliwość społeczną, promowanie aktywności osób z niepełnosprawnościami w różnych dziedzinach życia.
Interweniuje wszędzie tam, gdzie łamane są prawa osób z niepełnosprawnościami. Inicjator i propagator akcji „Ciche brawa” oraz „Stop głośnym dzwonkom w szkołach!”
Pasjonat map, tras i pociągów.
Lubi pisać „słowa prawdziwe o sobie i ludziach”. Obala mity na temat życia w spektrum autyzmu.

Kocha ludzi. Po swojemu.
Jak mówi: „Świat jest o włos od mojego dotyku i to bywa trudne”.

Jako pierwszy w historii został uhonorowany tytułem:
„Młody Człowiek bez barier” 2022 roku.